MMK

MMK

Maria miniklubb årskurs F-3


Här på MMK är vi tolv anställda. MMK har heldagsöppet under alla lovdagar. Varje vecka mailar vi ut Maria klubbnytt, vår tidning, till elever och vårdnadshavare.


Hemvisten


Hemvisten är den centrala punkten för eleverna dit de går efter skolan och äter mellanmål innan de sprider ut sig i de olika verksamheterna.
På hemvistet finns det alltid pedagoger som fångar upp eleverna när de kommer dit och tar tillvara på deras olika intressen. Det finns tid till att spela spel, baka, rita, vara tillsammans med sina kompisar eller göra veckans aktivitet. Hemvistet är också navet i verksamheten dit du som förälder ringer för att komma i kontakt både med pedagoger och barn och för att lämna meddelanden. Närheten tillnatursköna Tantolunden och Zinkensdamms idrottsplats gör så att områdena används flitigt som utflyktsmål och till rörliga aktiviteter.


Mellanmål


Varje dag står en mellanmålsbuffé uppdukad i Hemvistets kök och här erbjuds flera sorters bröd, pålägg, frukt och grönsaker, yoghurt med bär, müsli, te och smaksatt vatten.
Mellanmålet serveras varje dag ca.13.30-15.30 och eleverna väljer själv under den tiden när det passar att äta.

Klockan 16.00 bjuder vi på en frukt till de som vill ha något i magen på slutet av dagen.



Idrott och lek


Idrott och lek är en verksamhet som drar till sig ett stort intresse. Här får eleverna prova på olika sporter och lekar. Det ska vara roligt för alla och därför delar personalen in eleverna i olika lag, så att ingen ska känna sig utanför. Idrotten och leken är en av de verksamheter där eleverna får träffa “de äldre”, det vill säga mellanstadieeleverna. De flesta aktiviteter i gymnastiksalarna är gemensamma med mellanstadiet, men det finns idrotter och lekar som bara är avsedda för MMK-eleverna.


Personalen har god regelkunskap i många olika sporter vilket är en förutsättning. Eftersom att många elever tar idrott och lek på största allvar måste också vi göra det. Det gör det också lättare att lära ut idrotter och lekar till elever som inte provat dessa.


Ett populärt inslag är våra olika turneringar, som ofta följer pågående idrottsevenemang runt om i världen. Till exempel arrangerar vi vårt eget Handbolls-EM, MFK Open i tennis, Fotbolls-EM och flera andra spontanturneringar. Eftersom personalen delar in turneringslagen behöver man inte vara en stjärna i idrott för att kunna vara med; kanske kan man till och med vinna en turnering i en sport man annars inte utövar. Det kan betyda mycket för eleverna.

Teaterlek


Under teaterleken fördjupar vi arbetet med att ge eleverna verktyg i hur vi kan använda vårt kroppsliga uttryck för att gestalta en karaktär, berättelse eller situation. Vi undersöker möjligheterna med "rummet", hur vi kan använda oss av det och hur vi interagerar och relaterar till varandra i relation till det vi arbetar med. Vi fortsätter att arbeta med att skapa ett bra gehör och samarbete inom gruppen. Teaterlekens form och innehåll utformas utifrån gruppens behov och intresse. I samråd med gruppen undersöker vi möjligheten att arbeta med ett uppspel och arbetet med kostym, scenografi, mask, ljud och ljus introduceras på nytt.


Skapande


På Lilla Skapande får eleverna använda sin fantasi och kreativitet. Utgångspunkten ligger i elevens intressen och erfarenheter, men de uppmuntras även till att göra nya upptäckter och att våga prova, utan krav på att göra "fina saker". Ofta arbetar vi utifrån olika teman som eleverna själva röstar fram, för att fördjupa oss i något spännande eller uppmärksamma en speciell tid på året. En del tema-perioder avslutas med utställningar. Under året läggs under olika perioder särskilt fokus på ett visst material/teknik/inspiratör, för den som vill testa på något nytt, men grunden är det fria skapandet. Här ges möjlighet att skapa i/med:

-akryl, akvarell & gouache

-blyerts, pastellkrita, kol, färgpennor och olika slags tuschpennor m.m
-massor av olika papper, göra kort, kollage och olika trycktekniker

-krympplast, smycken och accessoarer
-kartong, diverse konstruktionsmaterial och återbrukskonst
-lera (självtorkande eller torka i ugn), papier maché och gips
-Tova i ull, sy, sticka, virka och bordera (vanlig och punch needle)

Med mera...

Guldgruvan


I Guldgruvan finns datorer med internetuppkoppling och olika tv-spelskonsoller. Eleverna får boka max en tid per dag. I Guldgruvan finns även ett pingisbord och ett biljardbord. När vi spelar biljard på MMK brukar vi spela tre olika varianter; eightball (Åttaboll), Nineball (Nioboll) och “skarbövikaren”. I pingis spelar vi matcher till 11 samt andra mer lekfulla varianter som exempelvis King och rundpingis. Varje vecka avgörs en deltävling av biljard- och pingisturneringarna som sträcker sig över en termin. I slutet på varje termin så har vi en stor prisutdelning där medaljer, utmärkelser och "fair play"-priser från olika verksamheter delas ut.

Musiken


Verksamheten i Musiken utgår från eleverna och deras önskemål. Den bärande tanken är respekt för eleven som person och elevens lust till kreativitet. Genomgående är verktygen lättlärda, eleverna tar snabbt egna initiativ till låtar. Andra runt omkring blir inspirerade och håller flödet igång, ständigt nya idéer och infall. Ett par gånger om året anordnas Valfestivalen där eleverna har möjlighet att visa upp vad de har gjort i Musiken under terminen.
Musiklokalerna är uppdelade i Replokalen, Minirepan och Green Room. Det här är stället för rockband, inspelning, digitala projekt, video, låtskrivande och div. ljudskapande.


I Musiken kan man t ex:


– göra egen musik med musikdatorerna
– lära sig spela på olika instrument
– bara låta, sjunga & ha kul
– spela i band
– bearbeta ljud digitalt
– experimentera med ljud
– spela live
– spela in och göra cd eller dvd
– lägga ut sina alster på nätet ex. Spotify
– använda nätet kreativt, YouTube-filmer, texter, research

Filmrummet


I Filmrummet får eleverna göra sina egna filmer och hela tanken är att de ska få fritt spelrum att utveckla sin fantasi och kreativitet. De får hjälp med att filma framför green screen och sedan redigera filmen. Med hjälp av green screen kan de befinna sig i vilken miljö de vill. Det är bara elevernas fantasi som kan sätta stopp för vad de kan skapa i Filmrummet. Utöver själva filmandet kan eleverna klippa film, lägga på effekter, göra animerad film med stop motion, programmera i roblox studio och scratch.

Trivselregler


På MMK behandlar alla elever och personal varandra med respekt. Vi är rädda om våra lokaler och material. Vi gör allt för att våra kompisar ska trivas.